Centrum medyczne – Warszawa

Tele-Porady + e-recepty + e-zwolnienia: Internista | Psychiatra | Seksuolog | Ginekolog | Laryngolog | Dermatolog | Endokrynolog | Diabetolog

Zapraszamy na BADANIE USG - w tym USG STAWÓW, narządu ruchu: nadgarstek | łokieć | bark | kolano | staw skokowy

LOGOPEDA DZIECIĘCY - ZAPRASZAMY

PSYCHOTERAPEUTA - Zapraszamy

Punkt Pobrań: otwarte w każdy WTOREK i ŚRODĘ od 8:00 do 11:00 - Z A P R A S Z A M Y!

Nasz PSYCHIATRA: wysokie kompetencje i empatia względem Pacjenta. Zapytaj o wolny termin.

USG 3D/4D u GINEKOLOGA. Poznaj swoje Maleństwo zanim ono pozna Ciebie.

Odwiedź nas
ul. Patriotów 207 (1 piętro)
04-858 Warszawa
Umów się na wizytę
+48 508 904 736
+48 508 904 836
Zapraszamy w godzinach
Pn, Cz, Pt | 10.00 - 20.00
Wt, Śr | 08:00 - 20:00
Zanim przyjdziesz - ZADZWOŃ

Serce jak dzwon – zapobiegaj zamiast leczyć

Poprawa krążenia zawsze będzie czymś trudniejszym, niż dbanie o stan żył i serca w młodym wieku.

Do 30. roku życia, jeśli nie stwierdzono wad wrodzonych, nasze serce jest mocne jak dzwon, a stan żył sprzyja jego dobrej i wydajnej pracy. Czegóż chcieć więcej? Chyba tylko tego, by trwało to przez całe nasze życie. Dlatego pamiętajmy, by się wysypiać, relaksować i odpoczywać. Prócz tego,  są jeszcze trzy rzeczy, które możemy zrobić, by zadbać o formę serca i układu krążenia.

Dobre nawyki żywienia

Żyjemy w czasach, kiedy z otyłością zmagają się ludzie na całym świecie. Nadeszła pora, by to zmienić. Jeśli chcemy poprawić krążenie i zadbać o serce, najlepiej zainteresować się dietą śródziemnomorską, jako sposobem odżywiania się i stylem życia.

Na czym polega dieta śródziemnomorska?

  • Wymień czerwone mięso na ryby i owoce morza,
  • Zamiast dużej ilości soli używaj zioła, naturalne przyprawy, szczególnie te ostre wpływające na poprawę krążenia,
  • Unikaj słonych i tłustych przekąsek – zamiast nich jedz świeże warzywa, owoce, orzechy, pistacje i gorzką czekoladę,
  • Zamiast dań smażonych jedz mało przetworzone produkty połączone z oliwą z oliwek, grubymi kaszami, brązowym ryżem, pełnoziarnistym makaronem i otrębami,
  • Zamień mocne trunki na niewielkie ilości czerwonego wina,
  • Zamiast mocne słodzonych, gazowanych, energetycznych napojów pij duże ilości wody i naturalnych soków,
  • Staraj się unikać pośpiechu i kłótni przy stole – lepsze będzie celebrowanie czasu wspólnych posiłków.

Czym jest zasada 4U

Ciekawe, kolorowe dania, pomogą wprowadzić w życie dzieci zasadę Czterech U wg profesora Bergera, czyli:

  • Urozmaicenie – jedz urozmaicone posiłki
  • Umiar – nie przejadaj się, a nawet lepiej: nie dojadaj
  • Unikanie (nadmiaru soli i cukru) – sól w niewielkich ilościach jest potrzebna jako elektrolit
  • Uregulowanie – jedz posiłki w stałych porach i liczbie posiłków w ciągu dnia.

Tak naprawdę, zasada 4U wskazana jest dla osób w każdym wieku.

Dieta śródziemnomorska dobra jest również dla seniorów dbających o cholesterol i stan swoich żył, chcących przez to poprawić krążenie i wesprzeć serce.

Dieta ta jest o tyle dobra, że produkty w niej stosowane, dostępne są praktycznie przez cały rok, z wyjątkiem niektórych warzyw w okresie zimowych.

Ruch to zdrowie i poprawa krążenia

To drugi, niemniej ważny element, którego nie może zabraknąć, jeśli chcemy poprawić krążenie i zatroszczyć się o swoje serce.

W wieku dziecięcym, urozmaiconego ruchu powinno być co najmniej 60 minut dziennie. Do tego należy ograniczyć czas spędzany przed monitorem komputera lub ekranem telewizora.

W dorosłym życiu, godzina ćwiczeń dziennie to również minimum, jeśli nasz układ krążenia ma pracować prawidłowo. Poprawa krążenia następuje zwłaszcza podczas ćwiczeń aerobowych. Pływanie, bieganie, a nawet zwykłe spacery z psem – to wszystko działa na naszą korzyść.

Po odpowiednim przygotowaniu, biegać możemy również zimą. Poza tym, nic nie stoi na przeszkodzie, by ćwiczyć w domu, przed ekranem komputera lub telewizora.

Seniorzy powinni dostosować rodzaj ćwiczeń i ich intensywność dostosowane do swoich indywidualnych możliwość, by zbytnio się nie forsować.

Tytoń i alkohol – nałogi wrogie sercu

Jeśli palisz, a masz nie więcej niż 30 lat, rzucenie nałogu trzykrotnie zmniejszy ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych w przyszłości.

Palenie papierosów uszkadza naczynia krwionośne i osłabia układ krążenia, sprzyja miażdżycy, a do serca dociera mniej tlenu i substancji odżywczych.

Jak zawsze, wybór należy do ciebie

Układem krążenia i stanem swojego serca warto interesować się w każdym wieku. Jednak, gdy przekroczymy pewien próg – 45. urodziny u mężczyzn i 55. u kobiet, będzie to znak, że najwyższy czas na przegląd. W tym celu należy udać się do internisty i poprosić o kontrolny zestaw badań. Powinien obejmować on diagnostykę ogólną i serca, czyli m.in. badania moczu i badania krwi (morfologia, lipidogram, poziom glukozy). A do tego EKG i USG brzucha.

Jeszcze jedno: To nie jest samochód. Serce masz tylko jedno i musi ci wystarczyć do końca życia, więc dbaj o nie lepiej niż o swoje auto.

+48 508 904 736