Centrum medyczne – Warszawa

Tele-Porady + e-recepty + e-zwolnienia: Internista | Psychiatra | Seksuolog | Ginekolog | Laryngolog | Dermatolog | Endokrynolog | Diabetolog

Są wolne terminy do ENDOKRYNOLOGA - Zadzwoń!

LOGOPEDA DZIECIĘCY - ZAPRASZAMY

PSYCHOTERAPEUTA - Zapraszamy

Punkt Pobrań: otwarte co ŚRODĘ od 8:00 do 11:00 - Z A P R A S Z A M Y!

Nasz PSYCHIATRA: wysokie kompetencje i empatia względem Pacjenta. Zapytaj o wolny termin.

USG 3D/4D u GINEKOLOGA. Poznaj swoje Maleństwo zanim ono pozna Ciebie.

Odwiedź nas
ul. Patriotów 207 (1 piętro)
04-858 Warszawa
Umów się na wizytę
+48 508 904 736
+48 508 904 836
Zapraszamy w godzinach
Pn, Wt, Cz, Pt | 10.00 - 20.00
Śr | 08:00 - 20:00
Zanim przyjdziesz - ZADZWOŃ
kardiolog wawer warszawa

Jak wzmocnić serce po zawale?

Kardiolog to jedna z najbardziej poszukiwanych obecnie przez pacjentów specjalizacji medycznych. Coraz więcej osób zmaga się z chorobami układu sercowo-naczyniowego. Kluczowa jest profilaktyka, aby zapobiegać rozwojowi miażdżycy i zawałowi mięśnia sercowego. Jednym z najbardziej obciążonych organów jest właśnie serce, które musi pracować bezustannie niczym pompa ssąco-tłocząca. To dzięki niemu możliwe jest krążenie krwi, wraz z którą dociera do wszystkich komórek tlen i składniki odżywcze. Do zawału mięśnia sercowego może dojść nagle, zawsze stanowi zagrożenie – nie tylko dla zdrowia, ale też życia. Przy braku odpowiedniej pomocy medycznej uratowanie pacjenta nierzadko staje się niemożliwe i kończy się zgonem. Co jednak można zrobić po przebytym zawale, aby wzmocnić serce i zmniejszyć ryzyko ponownej zapaści?

Kardiolog radzi, jak zatroszczyć się o serce po przebytym zawale

Każdego roku warszawską poradnię kardiologiczną w dzielnicy Wawer odwiedza coraz więcej pacjentów zmagających się z wielorakimi schorzeniami układu sercowo-naczyniowego. Mogłoby być ich mniej, gdyby zadbano o odpowiednią profilaktykę. Jeśli serce ma być mocne, a ryzyko ponownego zawału zredukowane do minimum, należy przyjrzeć się swojemu dotychczasowemu trybowi życia i wprowadzić pewne zmiany. Jeśli ktoś do tej pory palił papierosy, to czas najwyższy rzucić ten nałóg. Palacze znajdują się w grupie zwiększonego ryzyka zawału mięśnia sercowego, nikotyna ma destruktywny wpływ między innymi na układ naczyniowo-mięśniowy. Już samo zaprzestanie palenia zmniejsza ryzyko zawału o co najmniej połowę. Kolejną kwestią będzie ograniczenie do minimum rafinowanego cukru i soli spożywczej. Najlepiej całkowicie zrezygnować z wysoko przetworzonej żywności i spożywać pokarmy w ich jak najbardziej naturalnej postaci. Nadmiar soli przyczynia się do wzrostu ciśnienia tętniczego krwi i zwiększa ryzyko rozwoju choroby niedokrwiennej serca. Sól jest potrzebna, ale w niewielkich ilościach – wybierać powinno się morską, kamienną, himalajską. Zwiększone spożycie cukru przyczynia się do odkładania się złogów miażdżycowych i tkanki tłuszczowej, co stanowi poważne obciążenie dla całego układu krwionośnego, w tym mięśnia sercowego.

Bardzo ważne w przypadku osób po zawale jest to, aby zredukować stres w swoim życiu, nauczyć się panowania nad nim, aby nie miał tak destruktywnego wpływu na organizm. Negatywne emocje, takie jak napad gniewu czy silny stres, mogą wręcz wywołać zawał serca i szereg innych problemów. Trzeba znaleźć równowagę między pracą i wypoczynkiem, pamiętać o relaksie. Znaczenie ma także ruch i to codzienny. Wystarczy umiarkowana aktywność fizyczna, chociażby półgodzinny spacer każdego dnia. Świetnie sprawdzają się kilkunastominutowe marsze.

Co można zrobić dla swojego serca, aby je wzmocnić?

Serce potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania szeregu mikro- i makroelementów, których trzeba dostarczyć wraz z pokarmem. Konieczne będzie wobec tego wprowadzenie do diety świeżych owoców i warzyw, które obfitują w witaminy i sole mineralne, antyoksydanty i inne cenne substancje prozdrowotne. Zmniejsza się ryzyko nadciśnienia tętniczego, rozwoju choroby wieńcowej. Kluczowymi minerałami do prawidłowej pracy mięśnia sercowego są magnez, potas i wapń. W jadłospisie nie może zabraknąć produktów pełnoziarnistych, zielonych warzyw, roślin strączkowych, naturalnego nabiału, chudego mięsa, tłustych ryb morskich, nierafinowanych olejów roślinnych. Ważne jest także nawodnienie organizmu, bo spadek zawartości wody w orgazmie przyczynia się do obniżenia ciśnienie krwi i zwiększonego wysiłku mięśnia sercowego. Znaczenie będzie miało również wysypianie się – za optymalną długość snu uznaje się od sześciu do ośmiu godzin.

Kardiolog Wawer

Jeśli szukasz dobrego kardiologa, zapisz się do poradni kardiologicznej Lekarzy z Radości. Dr n. med. Dominika Pyszno-Prokopowicz to wysokiej klasy specjalistka z wieloletnim doświadczeniem. Do jej głównych zainteresowań zawodowych należą m. in. kardiologia nieinwazyjna z uwzględnieniem elektrokardiologii (EKG, Holter, Holter ciśnieniowy, testy wysiłkowe) oraz echokardiografia.

+48 508 904 736